Od pastelky k tužce

CO KDYŽ

  • Často se stává, že kreslení či malování určitého tvaru nejde dle našich představ. Dítě je netrpělivé, může se rozčílit, že tužka neposlouchá. Vysvětlete mu, že „prstíčky se teprve učí a zápěstí teprve sílí a posiluje svaly k tomu potřebné“… Vždy dítě naveďte do závěru, co už umí. A že „necháme ruce i pastelky odpočinout“. Další den se pokuste znovu a ruku mu můžete vést. Nenechejte dítě například zamalovat nebo zaškrtat své vlastní kresby. Dítě by mělo mít ze své práce radost a vždy by mělo dostat pochvalu po kreslení od Vás. „To nevadí, že nám to dnes nejde, žádný učený z nebe nespad.“ Nebo „hezky se snažíš, zítra si to zopakujeme. Komu se nelení, tomu se zelení“ apod.
  • Dítě by se mělo dostat ve svém vědomí do stavu, kdy bude přesvědčeno, že učí své svaly, prsty k práci s pastelkami a tužkou a časem se vše naučí
  • U menších dětí více využívejte možnosti při cvičeních přecházet na uvolněné domalování obrázků dle jeho vlastní fantazie po celé stránce
  • Pro lepší navedení spolupráce sami před dítětem na A4 papír namalujte další věci dle tématu dvojlistu otázkou „Co tam ještě patří?“
  • Zabavte dítě pohybovou hrou jako imitace zvuků zvířat a jejich mláďat, případně imitujte zvířata typickými pohyby apod.

 

DÍTĚ SE NESOUSTŘEDÍ: Pokud dítě chcete zpět zkoncentrovat: TIPY:

  • Nechejte dítě vyjmenovat dané tvary (KRUH, OVÁL, SPIRÁLA, OBLOUK dle jednotlivých cvičení) na příkladech, které dítě zná ze svého života.
  • Povězte si společně krátkou základní pohádku, které by se k danému tématu daly navázat.
  • Přidejte něco zajímavého z přírody o zvířatech, rostlinách, Zemi, myslivosti, rybaření, chovu zvířat, horách, rybnících, sopkách, hudbě, obrazech, stavbách (nejlépe z historie svého okolí, které dítě zná) apod.

 

V Metodickém průvodci jistě naleznete inspiraci mnoha témat. Pomožte si vyhledáním tématu i na internetu, především pomocí obrázků dítěti vysvětlíte nejvíce.

 

 

 

 

  • Využijte hádanky „Jakou barvu má…?“
  • Pobavte novým příslovím či rčením a vysvětlete si ho. Děti mají velmi rády hrátky se slovy obzvláště v předškolním věku, kdy jsou připravené natáhnout obrovské množství informací.
  • Použijte tužky a pastelky k vyťukávání rytmů říkanky nebo lidové písničky. Na internetu je velká nabídka zpěvníků lidových písniček a popěvků. Neváhejte a ke každému dvojlistu přidejte např. jednu písničku. Již existuje nepřeberné množství zpěvníků, zakupte si alespoň jeden nebo si vypracujte sami soupis písniček.
  • Střídejte se ve vytleskávání náhodných rytmů, kdy časově po sobě budete tleskat, co zatleskal ten první. Vystřídejte si pořadí, kdo rytmus vymýšlí.
  • Také je možné vždy před psaním provádět pohybová cvičení s říkankami ze Sokola, na které je link v Metodickém průvodci dvojlistů.

 

  Výše uvedené činnosti sloužící ke zvýšení pozornosti dítěte provádějte nejlépe 5 minut před  samotným psaním.